Documents de travail

Good teaching and good grades. Can you buy pedagogy?, Garrouste, M., Le Saout R., Document de travail du LEM, n° 2019-18, 2019
Résumé
This paper assesses students objectivity in their evaluations of teaching, by analyzing the relationship between their grades and evaluations, and the dynamics of evaluations over time. We exploit an original data set from almost 100 courses during 7 academic years in a French higher education institution. We use generalized additive model, teacher fixed effects and instrumental variables estimations to rule out any simultaneity or endogeneity bias. We find that students take their exam grade into account when they evaluate teaching. A better grade is associated with a better evaluation of teacher’s pedagogy, although the size of the effect is small. We also find that students give lower evaluations after the exam and higher evaluations after getting their grades.
More harm than good? Sorting effects in a compensatory education program, Davezies, L., Garrouste, M., Document de travail du CREST, n° 2014-42, 2014
Résumé
In this paper, we provide evidence that compensatory education policies that target schools in socially deprived areas are likely to create a negative signal resulting in a sorting effect. We investigate this effect by analyzing the French " Réseaux ambition réussite " (RAR) program, which targeted low-achieving and socially disadvantaged junior high schools between 2006 and 2011. We use an original geocoded individual data set and a regression discontinuity identification strategy to assess the causal effect of the RAR program on families’ school choice. We find that individuals do adjust to school-based compensatory education policies, since they tend to avoid schools that enter the RAR program by enrolling in the private sector. We also find that the RAR program increases social segregation across schools, since the most socially advantaged individuals tend to avoid schools that enter the RAR program more than other pupils, by enrolling in the private sector instead.
« Le temps comme ressource : Étude de l’emploi du temps des Français en situation de pauvreté », Bouhia, R., Garrouste, M., Leduc, A., Ricroch, L., et de Saint Pol, T., Document de travail du CREST, INSEE, n°2009-20, 2009
Résumé
Dans cet article, nous étudions l’emploi du temps des personnes en situation de pauvreté en France. Pour cela, nous utilisons les données de l’enquête Emploi du Temps (1999) de l’INSEE. La spécificité de ces données tient notamment à la présence du carnet journalier qui renseigne sur les activités exercées toutes les dix minutes durant une journée par les personnes enquêtées. L’usage de la méthode des moindres carrés ordinaires permet de faire apparaître des effets différents de la pauvreté sur les durées passées à exercer les activités selon le genre et l’âge. Nous soulignons l’existence d’effets de sélection en plus des effets de durée grâce à un modèle de probit généralisé qui a aussi l’avantage de traiter la censure de l’unique journée renseignée. Enfin nous nous intéressons à l’organisation de la journée des populations pauvres. Grâce aux méthodes d’appariement optimal, qui permettent de tirer profit du caractère séquentiel de l’information, nous élaborons une typologie d’emplois du temps des populations pauvres en dix groupes aux comportements distincts. Cette étude montre que les individus pauvres utilisent bien leur temps de manière à compenser leur désavantage monétaire, tout en subissant de fortes contraintes extérieures dans l’organisation de leur emploi du temps.